Namgis | Le Tour de Mokum (Pete Jordan and Gerben Moerman)
253
post-template-default,single,single-post,postid-253,single-format-standard,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,hudson-ver-1.8, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_area_uncovered_from_content,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Le Tour de Mokum (Pete Jordan and Gerben Moerman)

— English below —

Een van de grootste kenmerken van de stad Amsterdam is misschien wel de ontelbare hoeveelheid fietsen, en de dominante positie van de fiets in het straatverkeer. Behalve dat er materieel gezien heel veel fietsen zijn, is de positie van het fietsen in Amsterdam ook ten diepste historisch sociaal gesitueerd. Zo was de fiets toen hij zijn entree maakte aan het eind van de 19e eeuw  in Amsterdam een statussymbool voor de elite, maar was het tijdens de Tweede Wereldoorlog juist een belangrijk middel voor verzetspraktijken. In de loop der tijd hebben fietsen en Amsterdam  een diverse en complexe relatie met elkaar opgebouwd. Waarin het fietsen niet alleen onderhevig is aan macht, maar het zelf ook een machtsmiddel kan zijn voor het teweegbrengen van sociale verandering.

Tijdens deze sessie komt Pete Jordan spreken. Hij is de auteur van het recente boek De Fietsrepubliek (2013). Meneer Jordan is geboren en opgegroeid in de Verenigde Staten en kwam in 2002 naar Amsterdam. Daar verwonderde hij zich zo over de vele fietsen, dat hij besloot een historisch boek te schrijven over de fiets in Amsterdam.

Ten tweede zal ook dr. Gerben Moerman spreken tijdens deze sessie. Moerman zal vanuit een sociaal wetenschappelijk perspectief het fietsen in Amsterdam analyseren. Hij hield voor de Universiteit van Nederland de lezing:  Waarom mogen wij wel door rood fietsen maar toeristen niet? Waarin hij laat zien dat het fietsen ten diepste sociaal geconstrueerd is.

Kom naar deze sessie en verdiep je. Kom meer te weten over fietsen dan hoe je het snelst je band kan plakken.

Deze sessie is georganiseerd in samenwerking met boekhandel Athenaeum.

— English —

One of the main characteristics of Amsterdam is the incredible amount of bikes in the city, and the apparently untouchable position of bikers in the Amsterdam traffic. Besides that there are, from a material perspective, in fact really a lot of bikes in Amsterdam, it is also very interesting that biking in Amsterdam is also historically and socially situated. At his introduction in Amsterdam at the 1890’s, the bike was really a status symbol for the elite. Later on during the Second World War, the bike was a really important medium for practices of resistance. Over time biking and the city of Amsterdam have become  intertwined in a divers and complex way. Biking is not only the subject of power, but biking itself can also be a powerful way in achieving social change.

In this session Pete Jordan will speak. He is the author of the recent book City of Bikes(2013). Jordan is born and raised in the United States and moved to Amsterdam in 2002. He was really intrigued by the many bikes in the city. Therefore he decided to write a historic cook about biking in Amsterdam.

Secondly, dr. Gerben Moerman will also speak in this lecture. Moerman will use his acamedic experience in anthropology and sociology to analyse biking in Amsterdam. He is experienced with the subject, for he gave a lecture for the University of the Netherlands: Why we can go through a red signal and tourists can’t. He shows that cycling is really socially constructed.

This session is organized in cooperation with bookshop Athenaeum.

0 Comments
Share Post
Stefan
stefan@namgis.nl